Tämä on Hammerglass Finland Extranet -sivusto, joka sisältää arkkitehdeille, suunnittelijoille, hankevastaaville ym. suunnattua teknistä tietoa. Virallinen kotisivu: www.hammerglass.fi
Veisun risteyssiltaa reunustavat särkymättömät Hammerglass-melukaiteet
Tampereen Infra valitsi Veisun risteyssiltaan särkymättömät Hammerglass-melunsuojakaiteet, joiden etuina ovat kestävyys, pitkä elinkaari ja alhaiset elinkaarikustannukset. Tavoitteena oli löytää sukupolvia kestävä melunsuojaratkaisu, ja Hammerglassin tuotteet täyttävät kaikki asetetut vaatimukset.
Veisun risteyssilta ylittää Sodankylästä Turkuun kulkevan E63-valtatien Tampereen eteläisellä kaupunkialueella Lähdesjärven kaupunginosan kohdalla. Sillalla kulkevat kaksisuuntainen ajorata ja kevyenliikenteenväylä.
Eurooppatie 63 on vilkasliikenteinen, ja Lähdesjärven liittymän kupeessa sijaitsee muun maussa ABC-liikenneasema. Siltakaiteen tehtävänä on suojata sillan käyttäjiä melulta sekä sillan alittavaa liikennettä sillalta mahdollisesti putoavilta roiskeilta ja irtoaineksilta.
Kestävää suojaa vaativiin melukohteisiin
Veisun risteyssillan rakennuttaja Tampereen Infra Oy on sitoutunut Tampereen kaupungin Kestävä Tampere 2030 -ohjelmaan ja sen periaatteet koskivat myös Veisun risteyssillan melukaideprojektia. Kaideratkaisulle oli asetettu myös paljon teknisiä vaatimuksia:
Kaidemateriaalin tuli olla kovapinnoitepolykarbonaattia tai laminoitua lasilevyä ja CE-merkitty EN14388 mukaisesti. Toimittajan tuli olla teettänyt ratkaisulleen testit, ja ratkaisun tuli olla sertifioitu standardin mukaisesti. Melukaiteen osien tuli olla tarkemittauksen perusteella valmistettuja ja tyyppisuunnitelman mukaisia, ja asennus tuli tehdä Väyläviraston uuden ohjeen 45/2021 mukaisesti. Urakkaan kuuluivat lisäksi olemassa olevien teräsverkkorakenteiden purku ja uusien rakentaminen sekä lupien hakeminen ELY-keskukselta (katuluvat haki tilaaja). Toimittaja toimi pääurakoitsijana.
Risteyssillan melukaiteiden materiaaliksi valittiin 12 millimetrin vahvuinen Hammerglassin polykarbonaattilevy. Valinta perustui sen vaatimustenmukaisuuteen ja ylivoimatekijöihin: Polykarbonaatti on kevyt ja tukeva sekä kestää hyvin iskuja, hankausta ja kemikaaleja. Lisäksi sen ylläpito on helppoa ja huollon tarve on minimaalinen.
Hammerglass-polykarbonaatti on puolet kevyempää kuin lasi: sen painokerroin on 1,2 ja lasin 2,4. Neliömetri kymmenenmillistä Hammerglassia painaa 12 kilogrammaa ja vastaava lasi 24 kilogrammaa. Keveyden ansiosta Hammerglass-levyjen asennus voidaan usein suorittaa pienemmän asennustiimin voimin ja/tai ilman mekaanisia nostureita.
Polykarbonaatti on 300 kertaa lasia vahvempaa ja lähes mahdotonta särkeä. Vaikkei laminoitu lasikaan rikkoudu palasiksi, siihen tulee hämähäkkiseittimurtumaa ja se on uusittava. Hammerglassia sen sijaan ei tarvitse uusia iskujen takia.
Hammerglassin iskunkestävyys on testattu EN 356 P8B -standardin mukaisesti. Testissä mekaaninen kirves iskee lasiin 70 kertaa, ja seurauksena materiaali ei saa särkyä eikä siihen saa tulla reikää. Läpäistäkseen testin lasin paksuuden tulisi olla 31 millimetriä. Hammerglass-materiaali kestää myös kivestä ja/tai jääpalasta aiheutuvan iskun (EN 1794-1 ja -2).
Hammerglassin hankauskestävyys on kaksi prosenttia (ASTM D1400 500gr CS-10F). Koska materiaali voidaan puhdistaa asetonilla (ei suositella), tärpätillä ja liki kaikilla graffitinpoistoainella, se on helppoa pitää siistinä ja puhtaana.
Polykarbonaattiin sidotulla Hammerglassilla on 99,96 prosentin UV-suoja. Siksi se ei kellerry, eikä kellertyminen heikennä sen ominaisuuksia. Valmistaja myöntää Hammerglass-materiaalille 12 vuoden väritakuun (EN 16153- ΔE ja/tai ECE R43 Annex 3).
Kestävää suojaa vaativiin melukohteisiin
Veisun risteyssillan melunsuojakaiteiden asennus suoritettiin syyskuussa 2022. Asennusurakoitsijana toiminut KHAP Oy toteutti projektin avaimet käteen -palveluna.
Siltaan asennettiin 100 metrin osuudelle 52 kappaletta suunnikasmuotoisia Hammerglassin melunsuojalevyjä. Levyjärjestelmä asennettiin vanhan siltakaiteen viereen ulkoreunoille ja kiinnityksissä hyödynnettiin olemassa olevaa tolppajärjestelmää.
Melusuojalevyt sijaitsevat lähellä törmäyskaiteita. Siksi melunsuojalevyjen ja tolppien väliin asennettiin turvavaijerit estämään levyjen putoaminen alla kulkevalle ajoväylälle mahdollisen törmäystapaturman sattuessa.
Hankkeen asennustyö kesti laaditun aikataulun mukaisesti viikon ja se sujui ongelmitta.
”Hammerglass-levyjä on mukavaa asentaa, koska ne ovat kevyitä ja kestäviä. Ei tarvitse pelätä, että levyt halkeilisivat tai särkyisivät”, KHAP Oy:n toimitusjohtaja Jyrki Pikkarainen toteaa.
Projekti eteni suunnitellusti
Veisun Risteyssillan tarjouskilpailu toteutettiin toukokuussa 2022. Samaan tarjouskokonaisuuteen kuului myös Kangasalantien sillan meluseinäurakka.
Tampereen vision eli kestävän kehityksen toteuttaja näkee selvästi, että miksi Tampereen Infra on päättänyt hankkia Hammerglass levyt myös Kangasalantien sillalle, jossa asennus alkaakin nyt lokakuussa. Lisäksi käymme neuvotteluja Aasiansiltaan tulevista kaiteista. Vaikka Hammerglass alkuinvestointina saattaa olla lasia hieman kalliimpi, on sen elinkaari ja kestävyys ne tekijät, jotka luovat säästöjä pitkällä aikavälillä.