top of page

Tolpaton melusuoja

tolpaton04.PNG
tolpaton02.PNG

Melusuoja ilman tolppia ei ole enää mahdotonta

​

Tukholman pohjoispuolella sijaitseva Hjulsta on ensimmäinen alue, jossa toteutettiin Ruotsin liikenneviraston uutta ajattelutapaa

​

Moni toimittaja takuulla tukehtui aamukahviinsa, kun he vastaanottivat Ruotsin liikenneviraston lähettämän kyselyn limittäin asennetusta tolpattomasta melusuojasta. Toiveena oli saada kolmivärinen, lintutörmäysesteteipeillä varustettu kevyt melusuojarakenne Hjulstan pohjois- ja eteläpuolelle ”Förbifart Stockholm” -megahankkeeseen, joka on Tukholmaan rakenteilla oleva uusi ohitustie. 

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

Tolpattoman melusuojan asennustyö suoritettiin etapeissa aikavälillä 2020–2022. 

 – Ulkonäkö ja melusuojalevyn rakenne ovat todella epätavallisia. Tätä ennen emme olleet koskaan aikaisemmin kantanneet tai taivuttaneet Hammerglassia tällä tapaa, Ulf Bergström, Hammerglass infrastruktuurin toimialajohtaja toteaa. 

– Innovaatio ei meitä haittaa ja pidämme haasteista. Mitä edistyksellisempi idea, sitä paremmin se sopii meille!

Kyseessähän on erittäin sulavalinjainen ja siro rakenne, joka mielestämme vastaa tulevaisuuden vaatimuksia infrastruktuurille. 

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

Minkälaisia haasteita kohdattiin? 

– Kanttausprosessi on erittäin edistyksellinen ja vaativa, joten siinä onnistuminen vaati aikaa. Kiinnitystapa siltaan poikkeaa todella paljon tavanomaisesta. Lisäksi tolpaton rakenne vaatii täydellisen ymmärryksen lämpötilamuutoksista ja sillan liikkeestä. Suunnittelulta vaadittiin paljon, jotta saimme luotua ratkaisun, joka pysyy tiiviinä liike-energiasta huolimatta. 

​

Mitä mieltä olet meluesteen ulkomuodosta? 

– Tämähän on arkkitehdin unelma, ja on todella mahtava tunne voida toteuttaa Ruotsin liikenneviraston arkkitehti Mats Bromanin visio. 

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

​

"Keveys, läpinäkyvyys ja tyylikkyys"

Broman, tolpattoman melusuojarakenteen suunnitellut arkkitehti, loi yhteistyössä kollegansa Richard Rostenin kanssa jotain, mitä ei ennen ole nähty. Melusuojaa kehitettäessä oli sen rakenteelle muutama toive, jotka olivat: 

  • Oman painonsa kantavat ja identtiset rakenteet (asennettuna kohtisuorasti kulmapalkkiin) 

  • Esteettinen rakenne, joka antaa ”kevyen” vaikutelman 

  • Helppo käsitellä ja asentaa 

  • Käytettävä minimaalinen määrä komponentteja 

  • Helppo valmistaa massatuotantona 

  • Melusuojassa ei saanut olla lainkaan peittäviä tai rumia teräsrakenteita.  

​

Mats Broman:

– Melusuojalaseihin valittiin vihreät sävyt, koska silta sijaitsee viheralueen keskellä

ja melusuojien halutaan sulautuvan hyvin ympäristöönsä.

Mielestäni siinä onnistuttiin: vihreä antaa hienon lisän ja kunnioittaa

ympärillä olevaa luontoa. Kolmivärisyys antaa myös eloa ja vaihtelevuutta.

Lisäksi etuna on se, että levyn vaurioituessa joskus tulevaisuudessa,

on se helpompi vaihtaa, koska mahdolliset ajan aiheuttamat sävyerot eivät näy yhtä selkeästi.

​

Mitä mieltä olet lopputuloksesta? 

– Olen todella tyytyväinen. Silta sai uuden ilmeen melusuojalla, joka on kevyt, läpinäkyvä ja tyylikäs. Lisäksi se on ”fiksu” ratkaisu taloudellisesta ja tuotannollisesta sekä asennus- ja huoltonäkökulmasta tarkasteltuna. 

​

TEKNISET TIEDOT 

Materiaali 

Suunikasmuotoiltu 12 mm Hammerglass, kolmella värisävyllä 

Kuumasinkitetty teräs, EXC2 

​

Maksimaalinen koko levylle, jotta CE-merkinnän edellytykset täyttyvät 

C/C maksimissaan 1 500 mm ja korkeus maksimissaan 4 000 mm 

​

CE-vaatimuksen mukainen suorituskyky 

EN 1793-2, luokka B3 

EN 1794-1:2011 ja EN 1794-2 vaatimat mekaaniset ominaisuudet 

EN 1991-1-4, tuulikuorma maastotyypin II mukaan 

EN 1794-1, Annex E -mukainen aurauskuormakestävvys, nopeus maksimissaan 60 km/h 

EN 1794-1:2011, Annex C -mukainen kiveniskukestävyys 

​

Kaiteen L -pidikkeen koko 

15 mm paksuus, 800–1 200 mm korkea (melukaidelevyn korkeudesta riippuva) 

Pohjalaatta on 350 x 330 mm, pulttien c/c 190 mm 

​

Etäisyys kulmapalkkiin 

Säädettävä, esimerkiksi ”Förbifart Stockholm” - projektissa oli 120 mm pultin c/c - reunapalkin ulkoreuna 

​

Säästö teräsmateriaalissa 

Tämänhetkisillä (5/2022) teräshinnoilla ratkaisu on tavanomaista tolppa-kaide-tolppa-rakennetta edullisempi 

​

Voiko tolpattoman rakenteen asentaa kaarevalle sillalle? 

Kyllä. 

​

Vaikuttaako levyn yläreunan kanttaus melun hajaantumiseen? 

Kanttaus on jäykistystä varten, ja äänen hajaantumiseen sillä on marginaalinen vaikutus. 

​

Voiko levyt asentaa kulmaan? 

Kyllä, esimerkiksi "Förbifart Stockholm" -hankkeessa levy nojaa ajoväylää kohti. 

​

Mitä esimerkiksi 150 juoksumetriä, levykoolla 2 x 1,5 m maksaa kiinnikkeineen? 

Hinnat vaihtelevat paljolti raaka-ainekustannusten mukaan. Toukokuun 2022 hinnoin maksaa mainittu määrä n. 160 000 € alv. 0 % ilman asennusta. 

 

Painoero vs. tolpparakenne Esimerkkinä H. 2,1 m.

Korkea tolppa puristelevyllä, n. 60 g. 

L-pidike, n. 44 kg.

 

Ero painossa, 300 jm melukaiderakenteessa, c/c 1,5 m.  H: 2,1 m.

21 tolppaa = ~1 260 kg.

21 L-pidikettä = ~924 kg.

Ero: ~ 336 kg.

​

​

​

tolpaton05.PNG
tolpaton03.PNG
tolpaton07.PNG
tolpaton01.PNG
bottom of page